این تشکیلات برای تربیت نیروهای خاص ایجاد شده | پذیرش از بین ۱۲ تا ۱۸ ساله ها

این تشکیلات برای تربیت نیروهای خاص ایجاد شده | پذیرش از بین ۱۲ تا ۱۸ ساله ها

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا:همان نوجوانهایی که با لباسهای متحد الشکل آماده خدماترسانی به مردم هستند چه مردم حادثه دیده در بلایای طبیعی چه مردم ساک

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا:همان نوجوانهایی که با لباسهای متحد الشکل آماده خدماترسانی به مردم هستند چه مردم حادثه دیده در بلایای طبیعی چه مردم ساکن در منطقه های محروم و حتی شهرنشین ها. البته این تشکیلات یک تشکیلات جهانی است اروپایی ها به آن Scouting می گویند و کشورهای عربی کشافه.

برخلاف خیلی از تشکیلات که فعالیت هایشان محدود به ساختمان های اداری و کلاسهای در بسته است اعضای این تیم ها انس و الفت خاصی با طبیعت دارند و اردوهای بزرگ و کوچک برای امادگی خدماترسانی به مردم حادثه دیده و اموزش فعالیت های گروهی عمدتا در دل طبیعت مشغول فعالیت هستند.

شاید یکی از ویژگی های مهم اعضای این تشکل جوان فعالیت های گروهی برپایه احترام به یکدیگر باشد به خاطر همین است که در اغلب برنامه هایی که حاضرند هماهنگی‌شان در سرود خواندن، فعالیت های گروهی و احترام گذاشتنشان به یکدیگر به سبک و سیاق نظامی ها برای مردم جالب باشد. لباسهایشان به فراخور رده سنی و درجه ای که کسب کرده اند فرق می کند، شال گردنهایی که می آویزند حکایت از مرتبه دارند و کلاههایی که بر سر می گذارند سبک و استایلش ویژه خودشان را دارند.

ماموریت؛ خوب کردن حال مردم

تشکیلات نهضت پیشگامان پیشرفت چه در بخش دختران چه در بخش پسران با عناوین خاص خود خوانده می شوند. مه آفرین ها دختران ۹ تا ۱۲ ساله هستند این بچه ها عمدتا برای یک زندگی اجتماعی آموزش می بینند و ۱۲ تا ۱۵ ساله ها را مهرآور می نامند. همین که وارد گروه ۱۵ تا ۱۸ ساله ها می شوند نامشان مهر گستر می شود و براساس همین نام و نشان هم ماموریت های جدید یا عهده دار می شودن.

در بخش پسران هم همینطوراست پسران ۹ تا ۱۲ ساله در گروه نیک آفرین ها قرار می گیرند، ۱۲ تا ۱۵ ساله ها در گروه نیک آور ها و ۱۵ تا ۱۸ ساله ها در گروه نیک گسترها همانطور که از نام و نشانشان پیداست این ها مبلغان مهربانی و نیکی در جامعه هستند. بچه هایی که از دورترین نقطه مرزی ایران تا پایتخت قرار است گوش به فرمان فرمانده هایشان باشند برای بهتر کردن حال مردم سرزمینشان.

در دو سال اخیر که این تشکیلات دوباره احیا شد و آموزشهای لازم به ۴ هزار عضو آن اموخته شد در اغلب عملیات های امدادرسانی هلال احمری ها به مردم حادثه دیده در بلایای طبیعی ورود همزمانشان با آن لباس های متحد الشکل و درجه هایی که روی شانه و سینه داشتند باعث قوت قلب مردم دل شکسته شدند. درست است اکثرشان اموزش های امدادی دیده اند و دستی بر آتش امدادرسانی در زمان حوادث را دارند اما رسالت بزرگشان در این اوقات مرهم گذاشتن بر زخم حادثه دیدگان است. دختران و پسرانی که در کنار تیم های سحر گوش شنوا برای شنیدن درد و دل خانوادهای مصیبت زده می شوند و با صبوری و مهربانی‌هایشان مرهمی بر دل انها می گذارند.

بیشتر بخوانید:بهزیستی این گلایه زنان مددجو را بشنود

اعضای تشکیلات پیشگامان پیشرفت حواسشان به مردمان ساکن در مناطق محروم است چرا که خوب یاد گرفته اند باید هوای همنوعانشان را داشته باشند و این یکی از آموزه های اصلی آنها در این تشکیلات است. به خاطر همین اغلب همراه با دوستانشان به این محله ها سر می زنند و با کمک خیرین و نیکوکاران گره از زندگی های زیادی باز می کنند.

یک نیاز حیاتی

به گفته سید علی منیری معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر عضویت نوجوانان ، این تشکیلات یکی از ضروریات جامعه امروز است چرا که بچه ها با عضویت در این تشکیلات برای یک زندگی اجتماعی تریبیت می شوند و خیلی بهتر می توانند هم گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند هم به همنوعانشان کمک کنند. خلاصه این که پیشاهنگی ها یا پیشگامان پیشرفت نسلی را تربیت می کند که می توانند حال وهوای جامعه را بهتر کنند. منیری می گوید بچه هایی که در این چارچوب تربیت می شوند هم روحیه بشردوستی بهتری دارند هم در همه حال آماده کار داوطلبانه هستند و با همبستگی و همراهی یکدیگر می توانند در زمان بحران ها تاب آوری اجتماعی را هم افزایش دهند مانند کاری که در زلزله آذربایجان یا سیل های مهیب تا به حال در کشور انجام داده اند: «از همه این ها که بگذریم آموزش نوجوانان در تشکیلات پیشگامان پیشرفت کمک می کند تا بحران های هویتی پیش روی نوجوانان آسان تر پشت سرگذاشته شود چرا که در فعالیت های گروهی احساس مفید بودن و اثری گذاری شان گوشزد می شود و همین مسیر زندگی‌شان را اصلاح می کند. »

بیشتر بخوانید:‌این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها

۴ هزار نفر عضوند

حالا بنا براعلام معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران تا کنون ۴ هزار جوان در طرح پیشگامان پیشرفت، برای محرومیت‌زدایی در کشور، توسعه مهارت‌های امدادی، فعالیت‌های زیست‌محیطی، آموزش و انجام اقدامات هویتی و فرهنگی آموزش دیده اند و هلال احمر در این راه از مربیان آموزش‌دیده و باتجربه استفاده کرده است. مو سپیدانی که حالا حکم پدربزرگ این بچه ها را دارند اما حسابی سرزنده و شاداب هستند و این شادابی و سرزندگی را هم حاصل فعالیت در کنار جوانها و در قالب تشکیلات پیشگامان پیشرفت می دانند.

ریش سفیدها پای کارند

سید محمد موسویان یکی از این مربیان پیشکسوت تشکیلات معتقد است اعضای این تشکیلات یاد گرفته اند که در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیرند. او چم و خم این تشکیلات را خوب می شناسند و می گوید نوجوانهایی که در این تشکیلات قد می کشند هم متفکرند هم مهربان، هم صبورند هم متوکل ضمن این که به واسطه تجاربی که کسب می کنند از لحاظ دانش علمی هم قابل قیاس با هم سن و سالهای خود نیستند و مهمترین اصلی را که یاد می گیرند شاکر بودن است. پیشاهنگی که حالا امروز در ایران نام جدیدش پیشگامان پیشرفت است در تمام دنیا یک مکتب تربیتی محسوب می شود مکتبی که هر کشور به اقتضای فرهنگ خود از آن بهره مند می شود در حال حاضر ۱۸۰ کشور دنیا عضو این تشکیلات هستند.